Ska du skaffa en ny hemsida? Tänk på detta!

by stefan

Optimering av hemsidor

Jag får en hel del förfrågningar om marknadsföring och optimering av hemsidor som ska utvecklas, oftast genom att beställa utvecklingen från någon webb-byrå eller “någon kompis som är kanonbra på hemsidor”.

Innan man beställer en ny hemsida (eller webb-plats som är det mer korrekta namnet, men hemsida är det vanligaste ordet), så bör man tänka på vad man vill ha ut av hemsidan. Vilket syfte ska den tjäna? Den som driver ett företag vill, eller bör, oftast ha som mål att genom hemsidan sälja någonting eller för-sälja. Med för-sälja menas att sälja in en tjänst, produkt eller vad det nu är du säljer, som kunden kan köpa i en fysisk butik eller genom att kontakta dig via t.ex. telefon eller email.

För att få en bra hemsida utvecklad ställs vissa krav på beställaren. För att hjälpa dig med det har jag gjort i ordning en kortfattad men ändå specifik kravspecifikation som du kan använda som mall.

Kravspecifikation på  hemsida

Kravspecifiationen på en hemsida kan du ladda ned här: Spec Hemsida Mall

Använd sedan mallen och ändra efter dina behov. Den här mallen har jag skickat till flera webbutvecklare som alla har tyckt den varit bra och önksat att flera specificerar sina krav på en hemsida så här tydligt. Givetvis kan en kravspecifikation göras mycket mer omfattande, men det beror ju på vilket syfte sidan skall ha och vilka funktioner som ska finnas. Den här mallen är en bra utgångspunkt för dig som behöver en enkel men funktionell hemsida till ett mindre företag.

Du får använda mallen helt fritt för eget bruk, men inte vidarebefordra den eller sälja den.

Lycka Till med din nya hemsida!

Be Sociable, Share!

Leave a Comment

Previous post:

Next post: