Prisutdelning för bästa affärsidé i Venture Cup

by stefan

Ikväll, den 14 december 2010, är det prisutdelning för bästa affärsidéer i affärsplanetävlingen Venture Cup. Jag sitter med i juruyn i Venture Cup och har granskat och kommenterat ett antal affärsidéer under de senaste veckorna. Det har varit intensivt ett tag men roligt att se hur många affärsidéer det finns och inom vilka skilda områden de dyker upp.

Generellt kan man säga att kvalitén på de bidrag som kommit in har varit rätt låg. Det är synd eftersom en del affärsidéer som mycket väl kan bli framgångsrika framöver skulle vinna så mycket på en väl genomtänkt, utvecklad och presenterad presentation av affärsidén. Här behövs tydligen mer eller bättre information till de tävlande.

Det är här affärsutvecklingen kommer in. Ordet affärsutveckling används dessvärre lite slarvigt att större företag som en synonym för säljare, speciellt i platsannonser. Termen Affärsutveckling definieras så här i Wikipedia:

“Affärsutveckling innebär utveckling av en organisations affärsdrivande verksamhet och dess processer.

Ofta talas det om affärsutveckling när nya företag startas, vid förnyelseprocesser, kriser eller när organisationen står inför nya utmaningar. Många moderna företag driver idag en kontinuerlig affärsutveckling för att förbli konkurrenskraftiga på sina marknader.

Affärsutveckling berör vision, mål, strategi, taktik och den operativa utvecklingsfasen med efterföljande analys. En klar strategi som bygger på att det finns en realiserbar affärsidé där man kan utveckla/skapa relationer med kunder och partner är själva grunden. Analysen ska leda till att hitta lösningar på problem eller att se nya möjligheter och därmed skapa utveckling och tillväxt. Affärsutvecklingen kan vara övergripande för hela företaget eller projektinriktat för att optimera mindre utvecklingsprocesser.

Den primära utkomsten för affärsutveckling är affärsplanering och det konkreta resultatet är affärsplanen.

I offentliga organisationer används uttrycket verksamhetsutveckling.

Affärsutveckling är således så mycket mer än att sälja något. Många av bidragen i Venture Cup har inte tänkt igenom vilken affär deras affärsidé har, dvs. marknad, kunder och lönsamhet. Istället är de fokuserade på att presentera den tekniska lösningen. Detta är dock första steget i hela affärsplanetävlingen så det finns möjlighet att förbättra sina presentationer, vilket är en del av syftet med den feedback de tävlande får på sina bidrag.

Jag hoppas vi får se fler bättre presentationer av affärsidéerna framöver och önskar alla tävlande ett stort Lycka Till!

Be Sociable, Share!

Leave a Comment

Previous post: