Lokala Sökningar allt viktigare i Google

by stefan

Google lägger allt större vikt vid lokala sökningar

En trend inom sökningar på Internet är att allt fler personer försöker precisera sina sökningar bättre från början, istället för att söka generellt första och sedan ringa in området allt mer för att få de resultat man önskar. Ett exempel på detta är att det blir allt vanligare med lokala sökningar, dvs. att man lägger till en ort efter sökordet, t.ex. IT-Konsult Stockholm eller Båtar Stockholm.

Via Google’s Lokala Företagscenter kan man lägga in sitt företag och web-adress och på så sätt få möjlighet att komma upp bland de max 7 resultat som visas till höger om Google’s karta för lokala sökningar. Ett exempel på detta ser du nedan:

båtar stockholm

 För de företagare som gör detta på rätt sätt finns det marknadsandelar att vinna. Inte nog med att man kan komma med bland de sju första resultaten, som i regel alltid visas som första resultat på lokala sökningar i Google, man kan även på en framträdande position för sökningar som INTE är lokala. I och med att Google nu även visar sin karta med lokala resultat för sökningar som inte innehåller ett ortsnamn, så kommer företag som normalt sett kanske inte skulle komma på första sidan för organiska resultat upp ändå på första sidan, i Google’s ruta.

Det innebär även att den som låg sist på sidan ett tidigare, dvs nr 10, nu puttas över till sidan 2 (där väldigt få tittar). Ett annat välkänt fenomen är ju att bilder drar till sig ögat, så även om Google’s karta ligger som nummer 3 på första sidan så försvinner nästan de 2 övre resultaten eftersom Google’s karta är så dominerande.

Vill du lära dig mer om detta kan du besöka Local Search University, som utbildar företagare i just hur man syns bättre i sökmotorerna för lokala sökningar.

Be Sociable, Share!

Leave a Comment

Previous post:

Next post: